Tråd: Koran Bloggen
View Single Post
Gammel 02-03-2008, 13:46   #40
Adrian
Moderator

Adrian's Avatar

Indmeldelses Dato: Jul 2004

Koran Bloggen: Sura 17, “Natterejsen” vers 1

Muhammad berømte Natlige Rejse (Isra og Miraj) er basis for den islamiske påstand om, at Jerusalem er en hellig islamisk by.

Det eneste, Koranen har at sige om dette, er det første vers i sura 17, der siger, at Allah tog Muhammad fra ”Den Hellige Moské” i Mekka til ”den fjerneste [al-aqsa] Moské.” Der var ingen moské i Jerusalem på den tid, så den “fjerneste” moské var måske slet ikke den, der nu bærer navnet i Jerusalem, men islamisk tradition står fast på, at denne moské er i Jerusalem.

Muhammads vision om denne rejse var lige så dramatisk som hans første møde med Gabriel. I henhold til Ibn Ishaq så beskrev Muhammad visionen til én af muslimerne: ”Det begyndte, da jeg lå i Al-Hatim eller Al-Hijr” – dvs et område i Mekka over for Kabaen, identificeret i islamisk tradition som det sted, hvor Hagar og Ismael er begravet – da ”Gabriel kom og skubbede til mig med foden.”

Kort efter det “kom en eller anden og skar min krop op fra her til her” – og han viste med hånden fra halsen til skridtet. Den person, der var kommet til ham, fortsatte Muhammad, ”tog derefter mit hjerte ud. Derpå blev en guldbakke fuld af Tro bragt til mig, og mit hjerte blev vasket og fyldt (med Tro) og derefter indsat på sin oprindelige plads. Derpå fik jeg overbragt et hvidt dyr, der var mindre end et muldyr og større end et æsel.”

Det var Buraq, som Muhammad videre beskrev som ”et langt og hvidt dyr, større end et æsel men mindre end er muldyr, der kunne placere sin hov så langt væk som synsvidden.” Den var, sagde han, halvt muldyr, halvt æsel, med vinger på siden, med hvilke den fremdrev sine fødder.”

“Da jeg prøvede at bestige den,” berettede Muhammad i henhold til Ibn Ishaq, ”veg han. Gabriel placerede sin hånd på dens manke og sagde: ‘Skammer du dig ikke, en Buraq, at opføre dig på denne måde? Ved Gud, ingen mere ærværdig i Guds øjne end Muhammad har nogen sinde redet på dig før.’ Dyret var så skamfuldt, at den begyndte at svede og stod stille, så at jeg kunne bestige ham.”

De fløj til Tempelbjerget og derfra til selve himlen. I henhold til en hadith forklarede Muhammad: “Jeg blev båret på den, og Gabriel fløj med, indtil vi nåede den nærmeste himmel. Da han bad om at få porten åbnet, blev der spurgt: ’Hvem er det?’ Gabriel svarede: ’Gabriel’. Der blev spurgt: ’Hvem er sammen med dig?’ Gabriel svarede: ’Muhammad.’ Der blev spurgt: ’Er Muhammad blevet indkaldt?’ Gabriel svarede bekræftende. Så blev der sagt: ’Han er velkommen. Det er vel nok et dejligt besøg.’”

Muhammad trådte ind i den første himmel, hvor han mødte Adam. Gabriel prikker til Muhammad: “Dette er din far, Adam, overbring ham dine hilsner.” Islams Profet hilser behørigt på den første mand, der svarer: “Du er velkommen, åh fromme søn og fromme Profet.”

Gabriel løfter derefter Muhammad til den anden himmel, hvor scenen ved porten gentages, og da han først er inden for bliver han hilst af Johannes Døberen og Jesus: ”Du er velkommen, åh fromme bror og fromme Profet.”
I den tredje himmel hilser Josef på ham med de samme ord, og Muhammad og Gabriel fortsætter og bliver hilst af andre profeter på andre niveauer af himlen.

I den sjette himmel er Moses, hvilket giver anledning til endnu et udfald mod jøderne. ”Da jeg forlod ham,” siger Muhammad, ”græd han. Nogen spurgte ham: ’Hvad får dig til at græde?’ Moses sagde: ’Jeg græder, for efter mig er Muhammad blevet sendt (Muhammad som Profet), en ung mand, hvis tilhængere vil komme ind i Paradis i større antal end mine tilhængere.’”

I den syvende himmel møder Muhammad Abraham, har flere syner og modtager befalingen om, at muslimer skal bede halvtreds gange om dagen.
Men på tilbagevejen passerede Muhammad Moses, der spurgte ham: ’Hvad er du blevet befalet at gøre?’

Muhammad svarede: “Jeg er blevet beordret til at bede halvtreds bønner om dagen.”

Moses tilbød ham et råd: “Dine tilhængere kan ikke bære halvtreds bønner om dagen, og ved Allah, jeg har testet mennesker før dig, og jeg har prøvet mit bedste niveau med Bani Israel (forgæves). Gå tilbage til din Herre og bed om nedsættelse for at lette dine tilhængeres byrde.”

Derpå vendte Muhammad tilbage til Allah og fik antallet af daglige bønner reduceret til fyrre, men Moses syntes stadig, det var for mange. Muhammad blev ved med at bevæge sig mellem Allah og Moses, indtil det daglige antal bønner for muslimer kun var fem.

Selv da tvivlede Moses stadig på, at Muhammads tilhængere kunne leve op til denne udfordring:

“Dine tilhængere kan ikke bære fem bønner om dagen, og jeg har uden tvivl erfaring med mennesker før dig, og jeg har prøvet mit bedste niveau med Bani Israel, så gå tilbage til din Herre og anmod om nedsættelse for at lette dine tilhængeres byrde.”

Men denne gang ville Muhammad ikke gå tilbage. ”Jeg har anmodet om så meget fra min Herre, at jeg skammer mig, men jeg er tilfreds nu og underkaster mig Allahs Ordre.”

Islams Profet beskrev også de andre profeter for sine tilhængere:

“På min Al-Isra (Natlige Flyvetur)(til himlene) så jeg (profeten) Musa (Moses), der var en mager person med glat hår og lignede en af mændene fra Shanu’a-stammen; og jeg så Isa (Jesus), der var af middelhøjde med rødt ansigt, som om han lige var kommet ud af et badeværelse.
Og Jeg ligner Profet Ibrahim (Abraham) mere, end noget af hans afkom gør. Derefter fik jeg overbragt to kopper, den ene indeholdt mælk og den anden vin. Gabriel sagde: ’Drik, hvad du vil have.’ Jeg tog mælken og drak den. Gabriel sagde: ’Du har accepteret det, der er naturligt, (Sand Religion, dvs islam), og hvis du havde taget vinen, ville dine tilhængere været gået på afveje.’”

Da de hedenske Quraysh hørte historierne om hans Natlige Rejse sagde de hånligt:

“Ved Gud, det er fuldkommen absurd! En karavane tager en måned om at komme til Syrien og en måned om at komme tilbage, og kan Muhammad så klare tilbageturen på én nat?”

Udfordret af nogen, der havde været i Jerusalem, hævdede Muhammad endnu et mirakel i forbindelse Den Natlige Rejse:

“Da Quraysh-folkene ikke troede på mig [dvs historien om min Al-Isra (Natlige Rejse)], stillede jeg mig op i Al-Hijr [Rock City], og Allah viste Jerusalem foran mig, og jeg begyndte at beskrive byen for dem, mens jeg så på den.”

Åbenbart var hans beskrivelser imidlertid ikke så overbevisende: nogle muslimer forlod deres tro og anråbte Muhammads mest trofaste følgesvend, Abu Bakr, om at gøre det samme.
I følge Ibn Ishaq sagde Abu Bakr hånligt: “Hvis han siger det, så er det sandt. Og hvorfor er det så overraskende? Han fortæller mig, at kommunikation fra Gud fra himlen til jorden kommer til ham en time en dag eller en nat, og jeg tror ham, og det er mere usædvanligt end det, I undres over!”

Senere synes Muhammad at have firet på påstanden om, at dette var en fysisk rejse. Hans kone Aisha forklarede: ”Apostlens krop forblev, hvor den var, det var bare Gud, der flyttede hans ånd om natten.”

Hodjas Blog
Adrian is offline   Reply With Quote